Morjens!
Oli kuulkaa maar niin lysti päivä tänää jotta!
Ihan aamulla mää nukuin aika pitkään, kunnes se mini-ihminen halus herätä ja herätti koko talon.
Kyl määki sille huomenta lipasin, ku se tuli siihen sängynlairalle nipistelemään mua kirsusta.
Normaalien aamurutiinien jälkee isäntä pakkas meijät autoon ja ajettii ihan sika pitkälle. Ihan oudot mutkat oli, selväst uus paikka, aavistin ja voi velejet ku päästii perille: siäl oli uus kaveri vastas! Se ol aika mun kokonen ja  puhelias sorttinen. Mut kyl se juosta ja leikkiä osas. Jalmari, juu Jalmari sen nimi oli. Meil oli ihan sika kivaa. Juostiin kuraojissa ja mettässä ja kanervikossa ja jokapaikassa. Isäntäki luul et mää jään sinne kuraojaan jumiin ku olin siel liejussa kainaloitani myöten juomassa. Mut mähän vaan lepäsin ja tankkasin.
Ja taas mentiin. Kyllä oli kiva kaveri se Jalmari! Harmitti vähä ku piti lähtee takas koti.

Kotona sit yritin rauhottuu ja vähä levätä, mut eihä se meinannu onnistuu. Se napero viiletti sillä härvelillään ympäri taloo ja se kun ei tajuu liikennesäännöistä eikä väistämisvelvollisuudesta niin maar yhtään mitään. Jatkuvasti yrittää jyrää sillä mun yli. Niinku tänääki. Mää en siis käsitä. Telkkarin eteen pääsin hetkeks lepäämää, sinne asti se ei pääse. Ei kuulemma osaa ajaa sillä kurttuun menneen maton yli, sanoo isäntä.

No sit vähä myöhemmi tänää ku äitee oli tullu koti, ni arvatkaas mitä. Mää aattelin et tylsä koti-iltahan tästä tulee, luun kaluamista yms. mut äiskä laittoki mulle sen oranssin liivin päälle! Jipii! mää pääsin viel illalla isännänkää mettäänki! Joo, olihan siel niit ihmisii menny jostain kumman syystä kivenkoloihin ja puiden taakse piiloo (mää en siis tajuu noit ihmisii...) ja sit ne laittaa mut ettimään ne.  Ja sit ne antas mulle aika paljon nakkipaloja ku ne on niin onnellisia et ne pääsee sielt piilosta pois. 
No mää äkkiä juoksin niitten luo, jot ne pääsee sielt pois, mut sit siäl metäs oli niin paljon kaikkii ihan superhyvii hajui, et mä oisin mielellää menny niin haistelee ja vähä meninkii. Mut ne ihmiset ois halunnu et mä saatan ne pois piiloistaa. Mä oisin tykänny niist hajuist enempi.

Tällain päivä mul oli tänää. Pitäkäähä häntä pystys ja terkkui vaan kaikille!